2 Şubat 2016 Salı

Anne Sutu Nasil Saklanmali ?

Aden Ruzgar'in dogdugu gunden itibaren aklimin bir kosesinde surekli "ben calismaya baslayinca ne olacak ? , Sutumu nasil sagip, saklayacagim ?" sorusu vardi. Bu konunun onemli ve zahmetli bir sey oldugunu o kadar iyi biliyorum ki... Tecrubeyle sabit.

Aden Ruzgar dogduktan 3,5 ay sonra isime geri dondum, en basindan beri bunu da bildigim icin acikcasi emzirmeyi cok onemsemedim ama anne sutunu cooook onemsedim. (Bu benim dogrum, benim icin sartlar bu yondeydi, siz kendi sartlariniza gore hareket etmelisiniz). Memeye bagimli bir bebek olsun istemedim hic, surekli yaninda ben olamayacagim icin ve beni aramamasi adina biberon ile beslenmeyi de ogrenmeliydi. Iki ay gibi kisa bir zaman emzirdim Aden'i sadece, sonrasinda hep biberon...



Ise baslamadan emzirdigim donemlerde Aden'in memeyi bosaltamamasini firsat bilerek emzirdikten sonra hep makina ile bosalttim gogsumu. Tum biriktirdiklerimi de buzluga depolamaya basladim. Bu konuda neler devreye giriyor anlatayim;

  • Sutu hangi saklama kabinda saklayacaksiniz ?
Ben ilk once Lansinoh'un posetleri ile ise basladim. Ilk etapta pratik gibi gozuksede sonralari baktim posetle olacak is degil (bana gore) cunku sutu biberona dokerken posette kalan damlalar birikiyor, tam bir bosalma saglanmiyor. Milkway'in sut saklama kaplarindan edindim bir sure sonra saniyorum dort adet bir arada satiliyordu. Bunlarla yoluma cok uzun bir sure devam ettim. Tabii bu ise basladiktan sonra isime yaradi (buzluktaki sutler de bittikten sonra) ofisimde sagdigim sutu eve getirip bos olan kap ile takas yaptim surekli. Bir sure sonra o plastiklerde canimi sikinca kendime bildiginiz ufak boy cam kavanoz aldim. Hem saglik acisindan hem de hijyen olarak acayip icime sinmisti.
  • Peki sagilmis anne sutunun saklamanin en iyi yolu ?
Sutu sagdiginiz tarihi unutmamak icin saklama kabinizin yahut posetinizin uzerine etiket yardimi ile mutlaka yazin. Sagdiginiz sutu hemen dondurma ve buzdolabina koyma imkaniz yok ise; izole edilmis bir kapta yada cantada tutun. (Philips Avent'in bu tarzda bir cantasi var, ben iste sagdiklarimi eve o canta ile tasidim hep) Ve mumkun oldugunca sutunuzu derhal buzdolabina koyun. Sagdiginiz sutun bosa gitmesini istemiyorsaniz bebeginizin bir kerede icebilecegi kadar sutu tek bir posete yerlestirin.Anne sutu dondukca artar, miktari yukselir, bu nedenle kaplari agzina kadar doldurmayin.
  • Sagilmis sutu ne kadar sure ile muhafaza edebilirsiniz ?
Sütü bozulmadan saklamanız hangi saklama yöntemini kullandığınıza bağlı olarak değişiyor. Sağlıklı bebekler için genel kuralları göz önünde bulundurun:
Oda sıcaklığı: Taze olarak sağılmış süt oda sıcaklığında en fazla 4-6 saat saklanabilir. Sütü hemen kullanmayacaksanız ve odanız da sıcaksa sütü hemen izole edilmiş soğutucu kaba, dolaba ya da buzluğa kaldırın.
İzole edilmiş soğutucu: Annenin sağdığı taze sütü buz kalıplarıyla izole edilmiş soğutucu kap içinde bir güne kadar saklayabilirsiniz. Daha sonra sütü kullanın ya da buzdolabı veya dondurucuya nakledin.
Buzdolabı: Buzdolabının kapısında saklamamak şartıyla taze sağılmış sütü buzdolabında 5-8 gün arasında muhafaza edebilirsiniz.
Dondurucu: Taze sağılmış sütü, standard bir buzdolabının dondurucusunda 3-6 ay saklayabilirsiniz. Sandık tipi derin dondurucularda ise 6 ay ile 1 yıl arasında muhafaza edebilirsiniz. Aynı şekilde sütü dondurucunun kapağına değil, arka bölümlerine yerleştirin.
  • Donmus anne sutunu nasil eritmelisiniz ?
Ilk önce dondurduğunuz sütü eritin. Kullanmadan önce sütün üzerine yazdığınız tarihlere bakın ve ilk önce sağıp da sakladığınız sütü buzluğun ön tarafına getirin. İçinde ılık su bulunan bir kasenin içine süt kabını yerleştirin ya da akan ılık suyun altında kabı tutun. Sütü bebeğinize vermeden önce, sütün kaymağımsı kıvamını dağıtmak için hafifçe kabı sağa sola kıvırıp çevirin. Asla kabı güçlü bir şekilde çalkalamayın.
Asla donmuş sütü oda sıcaklığında eritmeyin. Çünkü bu şekilde sütün içinde bakteriler çoğalır. Donmuş kabı mikrodalgada ya da ocağın üzerinde ısıtmayın. Sütün bazı bölümleri çok ısınır, bazı bölümleri de soğuk kalabilir. Bazı araştırmalar, sütün hızlı ısınmasının sütün antikorlarını etkileyebileceğini gösteriyor.
  • Eritilmis anne sutu tazesinden farkli kokar yada gorunur mu ?
Anne sütünün rengi beslenmenize bağlı olarak farklılık gösterebilir. Ayrıca eritilmiş anne sütü taze sütten farklı bir kokuya sahip olabilir. Ancak bebeğinizin beslenmesi için güvenilirdir. Eğer bebeğiniz eritilmiş sütü içmiyorsa, sütü saklama sürenizi kısaltmak yardımcı olabilir.
Umarim bir nebze olsa da yardimci olabilmisimdir, hepinize bol sutlu gunler diliyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder