22 Ekim 2013 Salı

Doğum Sonrası Depresyon Halleri


Doğum sonrası depresyonu gerçekten ne anlam ifade ediyor, lohusalık denilen şey bu mu ?
Hepimizin bildiği gibi hamilelik sürecinde zaten hormonlarımız ayağa kalkıp, bizleri yeterince hırpalamıştı. Ben Balık burcu bir kadın olarak; zaten duygusal biri iken hamileliğimde iyice ağlak olmuştum. Bir yandan olmadık şeylere de hemen parlayıp, alev alıyordum. Sabırsızlıkla doğuracağım günleri bekliyordum, Allah’ım artık bende normal biri olmak istiyorum derken buldum kendimi defalarca.
Ve sonunda, doğurdum. Peki o hallerim geçti mi, hayır (!)
Psikoloğumla hamilelik sürecimde o dönemi epey kolay atlatmıştım, Allahtan ki kendisi beni doğum sonrası döneme de çok ama çok iyi hazırladı. Bende kendisinden öğrendiklerimi ve bende işe yarayan durumları sizlerle paylaşmak istedim. Doğum sonrası depresyon, bazı kadınlar için hamilelik sürecine ve doğumdan hemen sonraki yaşadıklarına bağlı olarak gelişen, birçok depresyon belirtisi içeren bir ruhsal bunalım süreci. Öncelikle bunu bilmekte ve bilinçlenmekte fayda var. Peki bu bir hastalık mı ? Elbette, hayır. Bu dönemi, geçici bir dönem kabul etmekle ve ona göre davranmakta fayda var, bu sizi bir adım öne geçirecek yegane method. Bu sürecin biyolojik nedeni ise kadının hamilelik döneminde yükselen östrojen ve progesteron düzeylerinin doğumla birlikte ani düşmesidir. Ne yazık ki bu da depresif belirtilere yol açabiliyor. Genellikle bu süreç doğumdan sonra 4 ile 6 hafta arası sürüyormuş, bunu normal kabul ediyor uzmanlar ancak bu dönem uzarsa mutlaka uzman bir yardım şart. Buna dikkat etmekte yarar görüyorum. Aşırı mutsuzluk, halsizlik, gerginlik, ataklar vs gibi durumları yaşamanız çok ama çok normal. Bu bulgular ilk aydan sonra kendiliğinden azalacak ve her şey normale dönmeye başlayacak. Bu süreci atlatmak için ise;
  •  Bebek bakımında size yardımcı olacak eş, aile büyükleri, bakıcı vb gibi kişilerden fazla fazla yararlanmak.
  • Uyku düzeninizi oluşturmak, bebek ile birlikte sizin de dinlenmeniz şart.
  • Beslenmenize dikkat etmek. Bu dikkat size hamileliğinizde aldığınız kiloları kolayca vermenizde de fayda sağlayacak ve bebeğinize süt olarak geri dönecek.
  • Sevdiğiniz arkadaşlarınızla görüşmek. Bu sizi epey rahatlatacaktır.
  • Özgüven duygunuzu kendinize sıkça hatırlatmak.
  • Bebeğinizle iletişim kurmak, ona bir bakışınız bile sizi nasıl mutlu edecek kim bilir.
  • Mutlu hissettiğiniz günleri düşünmek. Tekrar o günlerinizdeki gibi davranabilirsiniz, bu süreci hızlandıracaktır.
  • Günlük planlar yapmak.
  • Ufak ta olsa her başardığınız şey için kendinizi mutlaka ödüllendirmek. Bu her kadına iyi gelir değil mi ?
  • Kulaktan dolma bilgilere, herkesin ne söylediğine kulaklarınızı tıkamak. Bu maddeyi hayatımızın her alanında uygulamak lazım bence.
  •  Bedensel aktivitelerinize devam etmek.
  • Gün boyunca ne hissettiğinizi not etmek ve haftanızın değerlendirmesini yapmak.


Unutmayın ki, bu dönemi yaşayan ne ilk ne de son kadın sizsiniz. Bu hamilelik gibi yaşanması olağan bir doğum sonrası. Bunun da keyfini çıkarın derim ben :) Bol neşeli, bol gülüşlü, bol bebek kokulu günler hepinize…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder